Verkkokursin sisältö

Kirjoituskoulu verkossa

 

 

 

Kirjoituskoulu verkossa -kurssin sisältö koostuu teemoista, jotka työelämän kirjoittajia nykyisin kiinnostavat.

Verkkokurssin suunnittelussa on hyödynnetty pitkää kokemusta eri kirjoittamisen lajeihin liittyvistä. lähikoulutuksista

10 näkökulmaa

Kehity kirjoittajana


Vahvistat itsetuntemustasi kirjoittajana:

  • Mitä osaat jo nyt hyvin, missä pitää parantaa?
  • Millaisia tekstejä tuotat?
  • Paljonko sinulta menee aikaa kirjoitustöiden parissa?

Kun tiedät lähtötilanteesi, pystyt päättämään, mitä tahdot ja ehdit opiskella.

Syvennyt myös lukija-ajatteluun  kiinnostavan, selkeän ja vakuuttavan tekstin perustaan.

Kirjoitusprosessi


Parannat tuottavuuttasi kirjoitustyössä:

  • Löydät menetelmät, joilla saat hyvän tekstin valmiiksi joutuisasti.
  • Omaksut tehokkaat rutiinit tekstin suunnitteluun ja viimeistelyyn.
  • Vapaudut aloittamisen tuskasta.

Tekstin hyväksi voi ja pitää tehdä paljon jo ennen kuin kirjoittaa siitä riviäkään. Viimeistely lopullisesti varmistaa, että teksti täyttää tehtävänsä.

Kolmivaiheinen työtapa – mieti, kirjoita, katso – auttaa mitä erilaisimmissa kirjoitustehtävissä, pikaviestistä laajoihin julkaisuihin.

Selkeys


Oivallat, mistä kaikesta selkeys koostuu: 

  • Jäsennät sisällön jäntevästi.
  • Muotoilet ulkoasun niin, että teksti on helppo silmäillä.
  • Ilmaiset asiat ymmärrettävällä ja helppolukuisella kielellä.

Arvioit, testaat ja parannat tekstiesi selkeyttä, kun saat siihen konkreettiset keinot.

Selkeä teksti syntyy ajattelemalla asiat kirkkaiksi. Silloin lukijallakin välähtää.


Tästä jaksosta hyödyt, jos työpaikkasi on esimerkiksi contact center, help desk, verkkokauppa, järjestö tai virasto, jonne kansalaiset ottavat yhteyttä.

Pääset digikanavilla hyvään vuorovaikutukseen lukien ja kirjoittaen:

  • Tulkitset oikein asiakkaiden viestejä.
  • Ilmaiset asiat ystävällisesti ja ymmärrettävästi.
  • Rakennat viesteilläsi hyvää asiakaskokemusta.

Kirjoittaen on erityisen vaativaa vastata tyytymättömille, joskus suorastaan aggressiivisille asiakkaille. Siihenkin saat eväitä, samoin myyvään kirjoittamiseen.

Kiteyttävä kirjoittaminen


Ilmaiset asiat sopivan lyhyesti mutta myös riittävän täsmällisesti.

  • Löydät aina asian ytimen – sen mikä on kaikkein tärkeintä kertoa lukijoille.
  • Tuotat napakkaa tekstiä esimerkiksi otsikoihin, sähköpostiin, somepäivityksiin ja kaikkialle, minne kirjoitat.
  • Uskallat pelkistää ja tarpeen tullen myös jopa kärjistää.

Tekstit on pystyttävä nykyisin lukemaan ja ymmärtämään nopeasti ja helposti. Vaatimukseen vastaa kiteyttävä kirjoittaminen.

Kiteyttämisen taito tekee sinusta tavallista paremman kirjoittajan.


Parhaiten vaikutat, kun nostat näkösälle hyödyt kohderyhmälle:

  • Esittelet kiinnostavasti ja havainnollisesti esimerkiksi tuotteen, palvelun, tapahtuman tai projektin.
  • Markkinoit sujuvasti eri kanavilla.
  • Teet teksteilläsi tulosta ärsyttämättä lukijoita turhalla tuputtamisella.

Jakso tutustuttaa myyvän kirjoittamisen perusteisiin ja antaa konkreettisia ohjeita ja malleja markkinointitekstin eri lajeihin.

Myyvän kirjoittamisen taitoa tarvitsee jokainen, joka tahtoo vaikuttaa tekstillään.


Parannat hyvillä ohjeilla sekä asiakas- että henkilöstökokemusta:

  • Autat ihmisiä toimimaan oikein ja tarkoituksenmukaisesti.
  • Tehostat oman organisaatiosi toimintaa ja varmistat palvelun laatua.
  • Ehkäiset ennalta monet virheet, väärinkäsitykset ja ristiriidat.

Ohjetyyppisiä tekstejä liikkuu kaikissa kanavissa: intrassa, julkisessa verkkopalvelussa, sähköpostissa, somessa, chatissa ja edelleen myös printtinä. Niitä tuottaa suurempi joukko kirjoittajia kuin ehkä mitään muuta tekstilajia.

Opit arvioimaan ja parantamaan yksittäisiä ohjetekstejä ja ohjeistoa kokonaisuutena.


Sisältömarkkinointi tarkoittaa pitkäjänteistä viestintää, josta kohderyhmä kiinnostuu, ja jota se arvostaa:

  • Palvelet kohderyhmiäsi entistä monipuolisemmin.
  • Tuotat omalta alaltasi merkityksellistä sisältöä esimerkiksi blogiin tai uutiskirjeeseen.
  • Et enää kalastele pikavoittoja vaan motivoidut rakentamaan kestävää yhteyttä lukijoihin.

Sisältömarkkinointi eroaa tyyliltään perinteisestä mainos- tai myyntitekstistä. Toisaalta se vaatii myös erilaista otetta kuin työ- ja järjestöelämän asiateksti.


Päivität verkkokirjoitustaitosi tämän päivän tasalle:

  • Hyödynnät monipuolisesti nykyaikaisten verkkosivustojen ilmaisumahdollisuuksia.
  • Vapaudut printtiajan pinttyneistä kirjoitustavoista, samoin nettitekstin varhaisvuosien vanhentuneista säännöistä.
  • Otat vastuun kaikesta siitä mistä verkkokirjoittajan pitää – myös esimerkiksi hakukonelöydettävyydestä ja visualisoinnista.

Kirjoittajat vaikuttavat ratkaisevasti verkkopalvelun laatuun. Uusia vaatimuksia asettaa muuttuva tapa lukea ja hyödyntää verkkopalveluita.

Ajanmukainen verkkokirjoitustaito kuuluu yleissivistykseen.

Vivahteikas teksti


Kirjoitat entistä elävämmin ja ilmeikkäämmin:

  • Osaat säätää tekstisi sävyä, kun huomaat paitsi rivit, myös rivien välit.
  • Saat sanat sointumaan ja virkkeet svengaamaan.
  • Vapaudut pakkomielteisestä pilkunviilauksesta ajattelemaan oikeita asioita.

Tiukassa viestintäkilvassa vivahteet voivat ratkaista, kuka saa sanomansa perille ja vaikutusta aikaan.

Menestyt muita kirjoittajia paremmin, kun luovut puuduttavan yksitoikkoisesta tyylistä mutta vältät samalla turhat eleet ja itsetehostuksen.

Vinkkejä ja virikkeitä monessa muodossa
Katso, kenelle verkkokurssi sopii
image_print