Sisältömarkkinointi – ei laiskan laji

SIsäötömarkkinointi

Harvaa asiaa on markkinoitu viime vuosina yhtä innokkaasti kuin sisältömarkkinointia. Pitäisiköhän joskus puhua myös riskeistä.

Sisältömarkkinointia kaupittelee kirjava armeija palveluntuottajia. Varauksellisimmin kannattaa ehkä suhtautua niihin, jotka lupaavat hoitaa koko homman asiakkaansa puolesta.

Sisältömarkkinointi on olennainen osa myös palmurantakoulukunnan oppeja: Tee verkkokurssi tai jokin muu digitaalinen tuote ja myy se sisältömarkkinoinnin keinoin. Kohta voit valita vapaasti, missä maapallon kolkassa paistattelet päivää aikataulun ja rahapulan kahlitsematta.

Ei mikään ihme, jos todellisuudentaju alkaa hämärtyä.

Riskejä pienille yrityksille

Sisältömarkkinointiin ovat lähteneet innokkaasti mukaan niin suuret kuin pienet yritykset ja yhteisöt. Mahdollisuuksia riittää molemmille, mutta riskit taitavat kasautua enimmäkseen pienimmille.

Tavallisesti tarkastelen tässä blogissa, samoin Kirjoituskoulun Facebook-sivulla asioita ehkä liiaksikin suurten tai ainakin suurehkojen organisaatioiden kannalta. Syy on yksinkertainen: olen aina tehnyt enimmät työni juuri niille.

Nyt tulee poikkeus säännöstä. Olen viime viikkoina miettinyt paljon, miten moni uusi tai vähän vanhempikin mikroyrittäjä mahtaa polttaa näppinsä sisältömarkkinoinnin huumassa.

Laadukas sisältömarkkinointi vaatii paljon:

  • aikaa, vaivaa ja helposti jonkin verran myös rahaa
  • ideoiden lisäksi tietoa, kokemusta ja näkemystä – osaamista siis
  • pyyteetöntä ja avointa asennetta – valmiutta jakaa arvokasta sisältöä maksutta.

Mikään noissa ei tietenkään ole sinänsä paha asia, mutta jokaisella näyttää olevan nurja puolensa.

Resursseja palaa – tuleeko tulosta?

Jos sisältömarkkinoinnilla aikoo saada jotakin aikaan, siihen on todella käytettävä aikaa ja vaivaa.

Uuden yrityksen alkuvaiheessa tilauksia ei ehkä ole kovin paljoa, joten silloin ehtii kirjoittaa vaikkapa blogia ja kommunikoida somessa. Mutta kun kysyntää alkaa kertyä, aika ei riitä kaikkeen. Jos markkinointiin tulee pitkä paussi, voi tilauskirjaankin hetken päästä ilmestyä paha aukko.

Automaatiokaan ei auta, ellei ensin tuota sitä, mitä aikoo automaattisesti jakaa. Mikään automaatio tuskin takaa varmaa tulosta, vaikka monet sellaista uskottelevat. Markkinat eivät yksinkertaisesti toimi niin.

Sisältömarkkinointi ei sovi laiskoille mutta ei oikein työhulluillekaan. Tekemistä on niin valtavasti, että ajan lisäksi saattavat loppua voimat.

Pitääkö olla valmiiksi asiantuntija?

Olen kuullut ja lukenut useaan kertaan, miten esimerkiksi verkkokursseja voi tuottaa ja myydä, vaikka ei olisi aihealueen asiantuntija – ainakaan vielä.

Olenkohan vanhanaikainen, kun pidän tuota korostusta aika arveluttavana. Riippuu tietysti alasta, miten pahaa vahinkoa asiantuntemattomuus voi asiakkaille aiheuttaa. Itselleen voi joka tapauksessa aiheuttaa huomattavaa vahinkoa, jos lähtee mestaroimaan asioissa, joita ei osaa.

Jos oma osaaminen loppuu lyhyeen, saattaa joutua kiusaukseen lainata toisilta. Kopipeistaamalla saa ehkä kyhättyä kokoon aika fiksulta vaikuttavia blogipostauksia tai oppaita. Asiakkaita saattaa saada mutta saako kestäviä asiakkuuksia ja pysyvän aseman markkinoilla?

Totutatko ihmiset ilmaiseen?

Sisältömarkkinoinnissa ei ole järkeä, ellei ole valmis jakamaan osaamistaan maksutta. Bisneksestä sitten riippuu, miten pitkälle kannattaa mennä.

Jos myy vaikka ravintolapalveluja tai hammashoitoa kukaan tuskin edellyttää, että niitä tulisi tarjolle ilmaiseksi. Ehkä ravintoloitsija paljastaa jonkin huippureseptin ja kutsuu valikoituja henkilöitä jopa maistelemaan tuota herkkua. Mutta avointa ilmaistarjoilua kukaan tuskin aloittaa.

Jos myy tietoa esimeriksi koulutuksen tai konsultoinnin muodossa, kuvio on hankalampi. Yritykseni järjesti monen vuoden aikana kymmenittäin maksuttomia miniseminaareja ja webinaareja. Niin kannatti tehdä; se oli tehokasta sisältömarkkinointia, joka vaikuttaa yhä.

Mutta piti myös osata lopettaa. Aina, kun joku kysyy ilmaisia koulutuksia, saan vahvistuksen sille, että lopettamispäätös oli viisas.

Ilmaiseen on helppo tottua. Yrityksen kannalta se on yhtä vaarallinen kuin harkitsemattomat alennukset. Miten tehdä selväksi, etteivät maksutta saa samaa palvelua kuin maksusta.

image_print
Jaa:

Vastaa