Ohjeilla onnelliseksi

Ohje avuliaalla otteella

Hyvän ohjeen tunnistaa siitä, että ihmiset noudattavat sitä. Teksti henkii tekemisen meininkiä ja on kirjoitettu avuliaalla otteella.

Jos ihmisten elämää tahtoisi helpottaa tekstin voimalla, ohjeiden laatijat pitäisi pistää kiireesti kirjoituskurssille. Sekä asiakkaat että oma henkilöstö kiittäisivät – tai ainakin kyselisivät, kitisisivät ja sössisivät vähemmän.

Mukavammaksi muuttuisi myös ohjeistajien elämä. Ei ole erityisen hauskaa selvitellä virheitä ja väärinkäsityksiä tai jankuttaa vuodesta toiseen samoista asioista.

Tylsä aihe verkkokurssilla?

Kirjoituskoulun ensimmäisenä pikakurssina ilmestyy piakkoin Ohjetekstit tehokkaiksi.

Sitä koskeva Facebook-päivitys kirvoitti kahdelta tutulta henkilöltä palauteviestin. Toinen moitti siitä, että olen valinnut niin perin juurin tylsän aiheen, toinen taas siitä, etten ole tehnyt tuota verkkokurssia jo vuosia sitten.

Pian näkee, onko ohjeteksteihin keskittyvä pikakurssi yhä aikaansa edellä. Ohjetekstit eivät ole suinkaan suosituin aihe kirjoituskoulutuksissa. Yksi mielenkiintoisimmista se on.

Tylsä mielikuva taitaa johtua siitä, että itse ohjeet on kirjoitettu niin tylsästi. Ne tuovat ikäviä kaikuja menneiksi luulluilta autoritaarisilta ajoilta. Jopa dynaamisissa yrityksissä ja yhteisöissä ohjeteksteistä uupuu usein tekemisen meininki ja avulias ote.

Millainen on hyvä ohjeteksti?

Hyvän ohjeen tunnistaa siitä, että ihmiset noudattavat sitä, vieläpä mielellään.

Helposti kirjoitustehtävästä ei ole kysymys. Hyvän ohjetekstin pitää nimittäin täyttää ainakin seuraavat vaatimukset:

  1. löytyy varmasti ja vaivattomasti
  2. on sisällöltään virheetön ja aina ajan tasalla
  3. kertoo heti, onko kyseessä sitova sääntö tai määräys vaiko suositus tai neuvo
  4. sisältää kaiken tarpeellisen mutta ei mitään turhaa
  5. on nopea silmäillä
  6. on sujuva lukea
  7. on helppo ymmärtää ja pääpiirteittäin myös muistaa
  8. on mahdollinen noudattaa
  9. tarjoaa käytännön apua
  10. motivoi toimimaan oikealla tavalla.

Huomaatko kirjoittavasi ohjeita?

Sain hiljattain tarjouspyynnön uutiskirjoittamisen koulutuksesta. Kun asiasta tarkemmin juteltiin, kysymys olikin lyhyiden ohjeiden kirjoittamisesta.

Kaikkia ohjeita ei kutsuta ohjeiksi. Ne voivat olla esimerkiksi sääntöjä, määräyksiä, vinkkejä taikka vastauksia asiakkaiden kysymyksiin. Ohjetyyppisiä tekstejä ei vain varastoida perinteisiin verkkopalveluihin. Niitä liikkuu myös meilissä, somessa ja chatissa.

Tavallista on, että kirjoittaja ei lainkaan tiedosta tuottavansa ohjeita. Ihmekö siis, jos tekstin laatu ei ole ihan paras mahdollinen.

Ohjeita luultavasti tuottaa suomalaisessa työelämässä suurempi joukko kirjoittajia kuin mitään muuta tekstilajia, sähköpostit pois lukien. Siksi Kirjoituskoulun ensimmäisen pikakurssin aiheena on Ohjetekstit tehokkaiksi.

 

image_print
Jaa:

Vastaa