Flow – parasta mahdollista

Flow kirjoitustyössäLensin taas viime yönä. Unessa siihen ei tarvita siipiä, saati suihkumoottoria. Voi liidellä vapaasti ja katsella kaunista maailmaa.

Olen jo vuosia tuntenut valveillakin vahvaa viehtymystä kuumailmapalloihin. Suuret, värikkäät pallot näyttävät sinisellä suvitaivaalla uskomattoman hienoilta.

Lentää ja olla onnellinen

Kuumailmapallo on tiettävästi vanhin konsti, jolla ihminen on pystynyt toteuttamaan lentämisen unelmaa.

Myös flow on varmasti ikivanha juttu. Ihmiset ovat kokeneet sitä erilaisissa toimissaan jo paljon ennen kuin psykologi Mihály Csíkszentmihályi antoi ilmiölle nimen ja alkoi joskus puoli vuosisataa sitten tutkia sitä.

Ihminen on varmaan aina halunnut paitsi lentää, myös keskittyä yhteen asiaan kerrallaan niin, että kaikki muu unohtuu. Tuossa keskittymisen tilassa olemme Csíkszentmihályin mukaan onnellisimmillamme, joten ilman muuta sitä on tavoiteltu.

Noissa kahdessa, lentämisestä ja flow-kokemuksessa, on paljon samaa – vapauden tunne varsinkin.

Kirjoita ajatukset koossa

Nykyisin keskittyminen ei ole kovin suosittua. Välillä tuntuu kuin sitä pidettäisiin suorastaan tyhmänä.

Aina on kuitenkin töitä ja toimia, jotka vaativat ajatusten kokoamista. Kirjoittaminen kuuluu niihin. Niin kauan kuin mutkikkaita asioita pitää pukea järjellisen tekstin muotoon on myös keskityttävä. Jos sitä ei pysy syystä tai toisesta tekemään, tulee hankala olo – sekä kirjoittajalle että lukijalle.

Flow voi ilmestyä kirjoittajan elämään kutsumatta – ilman, että sitä osaa odottaa tai uskaltaa edes toivoa. Pitkään flow ei kuitenkaan viivy, jos kirjoittajan asenne on väärä, esimerkiksi ylimielinen, väsähtänyt, pelokas tai hermostuneen kiireinen.

Parasta vaan ei täydellistä

Flow-sana on joillekin kuin punainen vaate. Parempaakaan en tiedä. Kun yrittää löytää vähemmän ärsyttävää ilmausta, eksyy pitkien selitysten tielle.

Virtauskokemukseksi flow on joskus käännetty. Ellei muuta vaihtoehtoa suomen kielestä löydy, pysyn vierassanan kannalla.

Flow-tilaa sanotaan myös optimaaliseksi kokemukseksi. Sitä sietää pohtia. Optimaalinen ei tarkoita täydellistä vaan parasta mahdollista.

Pahimpia esteitä flow’lle kirjoitustyössä on nipottava kommentointi. Se perustuu nimenomaan täydellisyyden harhaan. Se vie huomion sivupoluille ja estää kirjoittamasta parasta mahdollista tekstiä.

Parhaiten flow’ta edistäisivät oppi- ja harjoitusaineistot. Yhdellä pikapäätöksellä mikään ei nimittäin muutu. Harjaantumaton kirjoittaja palaa ensimmäisen paniikin iskiessä vanhoihin työtapoihinsa. Flow-kokemusta avaavista konsteista on tehtävä rutiinia.

image_print
Jaa:

Vastaa